Má umění vliv na rozvoj dítěte?

01.10.2019

Možná dáváte dítě na kroužky s vědomím, aby se vyřádilo, nebo prostě proto, že je akorát v období, kdy touží chodit na výtvarku se sousedovic Mařenkou. A tak všemu přitakáte i přes vážné přesvědčení, že z něj žádný Picasso nebude a doufáte, že jeho poblouznění brzy skončí. Ale mohou umělecké kroužky, a dokonce osvojení si uměleckých principů přímo ze školních osnov, napomoci dítěti s rozvojem a koncentrací? Pomůže mu interaktivní přístup, nabytá jemná motorika, či cit pro hudbu a fantazii, a to přímo ve škole samotné?

Výzkumy prokazují, že se na vzdělání dětí v Česku výrazně podílejí faktory, jakými jsou například sociální a ekonomické postavení rodičů, vědomí přijetí v kruhu nejbližších, nebo odpovídající zázemí. Celkově se tlačí na to, aby děti byly schopné prospět u pozdějších přijímacích zkoušek a dlouhodobě je sledován trend ze strany rodičů, že to mají být právě školy, které jejich ratolesti na tuto životní zkušenost připraví - ač jsou dětem navíc ochotni také dopřát možnost doučování a poskytnout ve volném čase také částečnou průpravu. Celkově roste však větší zájem o alternativní způsoby výuky. Zejména o tu její formu, která neupřednostňuje kázeň a dril, ale vyvolává v dítěti pozitivní asociace, pozitivní vazbu a vášeň pro to, čemu se právě věnuje.

V Americe realizovali v nedávné době výzkum, jehož studie pod názvem "Investigating Causal Effects of Arts Education Experiences" pocházející Houstonské lokality, zmapovala, jaký vliv má umění na rozvoj dítěte. Jejich výzkum spočíval v tom, že porovnával výsledky žáků napříč školami, ovšem jedna část se zapojila do programu uměleckých iniciativ a druhá nikoliv. Tedy v praxi byla jedna z nich ochuzena o setkávání s umělci, speciální workshopy, nebo výlety.

Ukázalo se, že performativní umění, jako například divadlo či vizuální umění, napomáhá rozvíjet charakterovou stránku dítěte, roste míra jeho porozumění světu, orientace v něm, ale také se rozvíjí jeho sociální cítění - zvyšuje se míra empatie a také dovednost nahlížet věci z různých úhlů a nezůstávat pouze u černobílého vyprávění příběhů.

Berme v patrnost, jakou službu již dnes prokazuje dětem čtenářská gramotnost nebo poslech mluveného slova, které podporují dětskou představivost a imaginaci, ale i budoucí slohovou zdatnost nebo kultivované vyprávění. Znalost narativů též může pomoci v předjímání různých životních situací a vyvozování důsledků.

Děti, které jsou vedené v rámci kreativních kroužků, jakými jsou tanečky či výtvarné kroužky, prokazují též větší odolnost a chápou lépe důležitost opakování a vlastní iniciativy, což vede k lepšímu osvojení si rutinních systematických návyků a disciplíny, ale přitom vlastního vhledu a schopnosti fantazie. Studie také prokazuje, že žáci, kteří se účastnili uměleckého programu, měli lepší výsledky právě v úkonech, kde byla nutná logika i interpretace, lépe zvládali testy, celkově se snížily problémy s chováním, neb kreativní náplň přinesla potřebné vybití a snížilo se i množství nevraživosti a soutěživosti mezi žáky.

Tím, že dítěti vydobudete lepší kreativní zázemí přímo ve škole, nebo ho přihlásíte na kreativní kroužek, mu dopomůžete k růstu. Odměnou vám současně může být odpočaté, vyhráté a vyklidněné dítě, které na tyto chvíle bude ještě v budoucnu vzpomínat s láskou.